Programul Regional București-Ilfov
Autoritatea de Management pentru Programul Regional București-Ilfov (AM PR BI 2021-2027) a lansat pe data de 14.11.2024 Apelul de proiecte PR BI P1/1.8//2025, prin publicarea Ghidului solicitantului - Sprijin pentru creșterea durabilă și modernizarea tehnologică a microîntreprinderilor, din cadrul Priorității 1 a PR BI – O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice.
Perioada de depunere a proiectelor va începe în data de 27.01.2025, ora 12.00 și se va încheia în data de 10.02.2025, ora 12.00. Data depunerii cererii de finanțare este considerată data transmiterii prin sistemul informatic MySMIS 2021/SMIS 2021+.
Ghidul solicitantului PR BI P1/1/1.8/2025, însoţit de anexe, Decizia AM PR BI nr. 43 din 14.11.2024, precum şi Centralizatorul final răspunsuri AM la observațiile primite sunt disponibile aici: https://www.adrbi.ro/programe-regionale/por-bi-2021-2027/ghiduri-lansate/14-noiembrie-2024-apelul-de-proiecte-pr-bi-p11812025-apel-dedicat-sprijinului-pentru-cresterea-durabila-si-modernizarea-tehnologica-a-microintreprinderilor/.
Apelul de Proiecte PR BI P1/1.8/1/2024 sprijină creșterea durabilă și modernizarea tehnologică a microîntreprinderilor prin inovare și digitalizare, făcând parte din Prioritatea 1 - O regiune competitivă.
Valoarea finanțării și rata de cofinanțare
- Zone eligibile: București și Ilfov, doar mediul urban (Mun. Bucuresti, Buftea, Otopeni, Voluntari, Bragadiru, Chitila, Măgurele, Popești-Leordeni, Pantelimon).
- Buget total: 37.627.724 euro.
- Valoarea finanțării:
- Minim: 25.000 euro
- Maxim: 300.000 euro
- Procent finanțare: 80-90% din cheltuielile eligibile.
- Contribuția beneficiarului:
- 10% pentru proiecte până la 200.000 EUR.
- 20% pentru proiecte între 200.001 și 300.000 EUR.
Calendar
- Ghidul final: 14.11.2024.
- Perioada de depunere a proiectelor va începe în data de 27.01.2025, ora 12.00 și se va încheia în data de 10.02.2025, ora 12.00.
Beneficiari eligibili
Programul se adresează microîntreprinderilor(0-9 anjagati) cu sediul în mediul urban din regiunea București-Ilfov, care doresc să își modernizeze tehnologia și să devină mai durabile din punct de vedere economic și ecologic.
Activități eligibile:
A. Activități aferente activității de bază necesare pentru creșterea durabilă și modernizarea tehnologică a microîntreprinderilor:
1. Investiții în active corporale în vederea îmbunătățirii capacităților tehnice și industriale, pentru a gestiona mai eficient dezvoltarea produselor și serviciilor:
• Construirea/extinderea spațiilor de producție/ prestare de servicii, inclusiv asigurarea utilităților generale aferente, respectiv alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI;
• Achiziționarea de echipamente echipamente, tehnologii (inclusiv tehnologii verzi), utilaje, instalații de lucru, precum si dotări încadrate în categoria mijloacelor fixe: mobilier, echipamente informatice, echipamente de birotică etc.
2. Investiția în active necorporale: programe informatice, brevete, licențe, mărci comerciale, alte drepturi și active similare utilizate exclusiv în domeniul/domeniile de activitate vizat/e de proiect; Atunci când activitățile de tipul 1 și 2 vizează investiții pentru procese de producție (bunuri sau servicii) prietenoase cu mediul și utilizarea eficientă a resurselor în microîntreprinderi, acest lucru este de natură să conducă la obținerea de punctaj suplimentar conform criteriului 2.2 din Anexa 10 – Grila ETF. Investițiile pentru procese de producție producție (bunuri sau servicii) prietenoase cu mediul și utilizarea eficientă a resurselor în IMM implică reducerea utilizării materiilor prime, adoptarea unor tehnici de producție mai puțin poluante, utilizarea surselor regenerabile de energie și/sau a unor tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, reducerea la minimum a generării de deșeuri și reciclarea materialelor, de exemplu:
• achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie și/sau sisteme care utilizează surse regenerabile (alternative) de energie[1] pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare: instalarea de sisteme de iluminat cu consum redus de energie, achiziționarea de echipamente/utilaje eficiente din punct de vedere energetic, automatizarea proceselor pentru a reduce risipa de energie;
• integrarea tehnologiilor de control al poluării, care contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
• obținerea de noi certificări de tipul ISO 14001 - sistem de management de mediu;
• creșterea "conținutului de materiale reciclate" din produsul finit, asigurând în același timp performanța și siguranța acestuia;
• achiziționarea de echipamente/soluții/tehnologii având componente reutilizabile sau utilizarea de materii prime (inclusiv materii prime critice) obținute din materiale reciclate;
• achiziționarea de echipamente electrice şi electronice având un procent minim de componente reutilizabile (exemplu: un procent de 30% din totalul echipamentelor să aibă componente reutilizabile);
• achiziționarea de materiale de construcţii având în compoziție un procent minim de materii prime reutilizabile;
• alte investiții specifice economiei circulare pentru reducerea, prevenirea, pregătirea în vederea reutilizării, valorificarea materială și reciclarea deșeurilor generate de beneficiar (ex: achiziționarea de containere pentru colectarea DEEE-urilor sau colectare selectivă, sau tocătoare biodegradabile pentru resturi vegetale şi alimentare; predarea deșeurilor de echipamente electrice şi electronice la centrele de colectare organizate de operatori economici autorizați pentru colectarea și reciclarea deșeurilor în baza unui contract etc.);
NOTA Enumerarea de mai sus nu este exhaustivă, fiind acceptate și alte tipuri de investiții, cu condiția ca acestea să fie justificate în mod corespunzător și să-și poată dovedi necesitatea și eficacitatea printr-un audit de mediu.
B. Activități conexe activității de bază:
1. Activități specifice internaționalizării, extinderii piețelor de vânzare, a gamei de produse și servicii oferite de tipul (enumerarea nu este exhaustivă), inclusiv activități de marketing generate de participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern la târguri, expoziții :
• achiziție servicii pentru realizarea analizei piețelor internaționale cu potențial și selectarea piețelor țintă;
• achiziție servicii pentru realizarea strategiei de export pentru piețe externe;
• achiziție servicii de inovare pentru crearea unor produse inovatoare pentru intrarea pe piețe internaționale (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
• achiziție servicii pentru realizare design pentru ambalare și etichetare, în vederea intrării pe piețe internaționale (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
• achiziție servicii pentru realizarea brandului și promovare (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiză a piețelor țintă sau din strategia de export);
• achiziție servicii pentru certificare și standarde de calitate (justificarea necesității achiziției trebuie să reiasă dintr-o analiza a piețelor țintă sau din strategia de export);
• achiziție servicii de promovare pe piețe externe;
• achiziție servicii de participare la misiuni economice internaționale, târguri, expoziții, etc.;
2.Activități de formare profesională specifică pentru angajații din cadrul microîntreprinderii, care vor fi implicați în operarea noilor tehnologii/ echipamente achiziționate prin proiect;
3.Activități de cooperare interregională, transfrontalieră și transnațională, de tipul:
• activități de întărire a cooperării între microîntreprinderi și asociații de afaceri, universități, organizații de cercetare;
• activități de sprijinire a microîntreprinderilor pentru participare în rețele (clustere, centre de afaceri inovative, etc.);
• participarea microîntreprinderilor la platforme S3 etc.
4.Activități de proiectare și consultanță pentru elaborarea cererii de finanțare, a planului de afaceri și anexelor acestora;
5.Activități privind managementul implementării proiectului;
6.Activități privind auditul financiar al proiectului și expertiză contabilă/declarația expertului contabil;
7. Activități obligatorii de comunicare și vizibilitate aferente proiectului.
ATENȚIE! Nu sunt eligibile proiectele care includ doar activitățile enumerate la punctul B.
Cheltuieli eligibile:
1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului
1.2.Amenajarea terenului - se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului și care constau în demolări, demontări, dezafectări, defrișări, evacuări materiale rezultate, devieri rețele de utilități din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiția de bază), devieri de cursuri de apă.
1.3.Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială - se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări și acțiuni de protecția mediului si de aducere la starea initială, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de copaci, reamenajare spații verzi.
2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului de investiții
Se includ cheltuielile aferente asigurării cu utilitățile necesare funcționării obiectivului de investiție, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, telecomunicații care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic, ca aparținând obiectivului de investiție, precum și cheltuielile aferente racordării la rețelele de utilități.
3. Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică
3.1.Studii - se cuprind cheltuielile pentru: studii de teren, raport privind impactul asupra mediului, alte studii specifice.
3.2.Documentații suport și cheltuieli pentru obținere avize, acorduri, autorizații - se includ cheltuielile pentru:
a) obținerea/prelungirea valabilității certificatului de urbanism;
b) obținerea/prelungirea valabilității autorizației de construire/desființare;
c) obținerea avizelor și acordurilor pentru racorduri și branșamente la rețele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc.;
d) obținerea certificatului de nomenclatură stradală și adresă;
e) întocmirea documentației, obținerea numărului cadastral provizoriu și înregistrarea terenului în cartea funciară;
f) obținerea acordului de mediu;
g) obținerea avizului de protecție civilă P.S.I.;
h) alte avize, acorduri și autorizații.
3.3.Expertizare tehnică
3.4.Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranță rutieră
3.5.Proiectare: temă de proiectare, studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate/ documentație de avizare a lucrărilor de intervenții și deviz general, documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/ acordurilor/ autorizațiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuție
3.6.Organizarea procedurilor de achiziţie
3.7.Consultanță - se includ cheltuielile efectuate pentru: managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii (elaborarea cererii de finanțare, a planului de afaceri, managementului execuției investiției , elaborarea, organizarea și derularea procedurilor de achiziții), expertiză contabilă (raport/declarație) și auditul financiar.
3.8.Asistență tehnică - asistența tehnică din partea proiectantului, dirigenție de șantier, coordonator în materie de securitate și sănătate – conform Hotărârii Guvernului nr. 300/ 2006, cu modificările și completările ulterioare.
4. Cheltuieli pentru investiția de bază
4.1.Construcții și instalații - cheltuieli de construire/extindere a spațiilor de producție de tip construcție industrială/ prestare de servicii ale întreprinderii, respectiv cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiție: clădiri, construcții speciale, instalații aferente construcțiilor, precum instalații electrice, sanitare, instalații interioare de alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I., telecomunicații și alte tipuri de instalații impuse de destinația obiectivului. Cheltuielile cu lucrări de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt aferente unei investiții inițiale care constă în activități de construire/ extindere/ dotare cu active corporale a spațiilor de producție/prestări de servicii.
4.2.Montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cuprinde cheltuieli cu montajul de utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale astfel: montajul utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora. Cheltuielile se vor realiza pe obiecte de construcţie.
4.3.Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj - Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj, se includ cheltuieli precum: achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale. Cheltuielile se vor realiza pe obiecte de construcţie.
4.4.Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport - Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj, se includ cheltuieli precum: achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, inclusiv tehnologic. Cheltuielile se vor realiza pe obiecte de construcţie.
4.5.Dotări - se includ cheltuieli precum: procurarea de bunuri care intră în categoria mijloacelor fixe. Se cuprind:
a) cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, respectiv care se regăsesc în subgrupa 2.1. "Echipamente tehnologice (mașini, utilaje și instalații de lucru)", subgrupa 2.2. "Aparate și instalații de măsurare, control și reglare", clasa 2.3.6. "Utilaje și instalații de transportat și ridicat", sau grupa 3 "Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale" prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare.
b) cheltuieli cu achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/ alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare și care se încadrează în limita valorică aferentă mijloacelor fixe, stabilită prin reglementările legale în vigoare la data depunerii cererii de finanțare, de exemplu: pompe de căldură, mini-eoliene, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, acumulatori, invertori și sisteme de automatizare, management și control, contoare de monitorizare și control, sisteme de încălzire și de aer condiționat care reduc consumul primar de electricitate, boilere industriale de înaltă eficiență care pot fi asociate cu sisteme de cogenerare, surse neîntreruptibile de tensiune (UPS), senzori inteligenți (building management system - BMS), tehnologii de iluminare LED ultraeficiente, sisteme pentru corecția factorului de putere (PFC), sistem de management al luminilor complet automatizat, conectat la senzori detectori, cu ajutorul celei mai avansate tehnologii LED, etc. Nu sunt eligibile cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în categoria obiectelor de inventar.
4.6.Active necorporale - cheltuieli cu achiziționarea de: procese manageriale de producție, brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare; inclusiv elemente care conduc la digitalizarea microintreprinderii, alte drepturi şi active similare. Este opțională includerea în proiect a investițiilor în active necorporale.
Activele necorporale trebuie să îndeplinească inclusiv următoarele condiții cumulative:
• trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul;
• trebuie să fie amortizabile;
• trebuie să fie achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul (beneficiarul ajutorului)
• trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 3 ani de la data efectuării plății finale în cadrul proiectului
5. Alte cheltuieli
5.1.Organizare de șantier - se cuprind cheltuielile estimate ca fiind necesare în vederea creării condiţiilor de desfăşurare a activităţii de construcţii-montaj.
5.1.1.Lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantier – se cuprind cheltuieli aferente realizării unor construcții provizorii sau amenajări în construcții existente, precum și cheltuieli de desființare a organizării de șantier:
a) vestiare/barăci/spații de lucru pentru personalul din șantier;
b) platforme tehnologice/dezafectarea platformelor tehnologice;
c) grupuri sanitare;
d) rampe de spălare auto; e) depozite pentru materiale;
f) fundații pentru macarale;
g) rețele electrice de iluminat și forță;
h) căi de acces auto și căi ferate;
i) branșamente/racorduri la utilități;
j) împrejmuiri;
k) panouri de prezentare;
l) pichete de incendiu;
m) cheltuieli pentru desființarea organizării de șantier, inclusiv cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor inițială, la terminarea execuției lucrărilor de investiții, cu excepția cheltuielilor aferente pct. 1.3 "Amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițială" din structura devizului general.
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de santier – reprezinta cheltuielile pentru:
a) închirierea de vestiare/barăci/ spații de lucru pentru personalul din șantier, grupuri sanitare obţinerea autorizaţiei de construire/ desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier;
b) taxe de amplasament;
c) închirieri semne de circulaţie;
d) întreruperea temporară a reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, feroviare, navale sau aeriene;
e) contractele de asistenţă cu poliţia rutieră;
f) contracte temporare cu furnizorul de energie electrică, cu furnizorul de apă şi cu unităţi de salubrizare;
g) taxe depozit ecologic;
h) taxe locale;
i) chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public;
j) cheltuielile necesare readucerii terenurilor ocupate la starea lor iniţială, la terminarea execuţiei lucrărilor de investiţii/intervenţii, operaţiune care constituie obligaţia executanţilor, cu excepţia cheltuielilor aferente pct. 1.3 "Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială" din structura devizului general;
k) costul energiei electrice şi al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor;
l) paza şantierului;
m) asigurarea pompierului autorizat;
n) cheltuieli privind asigurarea securităţii şi sănătăţii în timpul execuţiei lucrărilor pe şantier.
5.2.Comisioane, cote, taxe, costul creditului În această categorie se cuprind cheltuieli pentru: cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată; cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii, calculată potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor - CSC, în aplicarea prevederilor Legii nr. 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor; taxe pentru acorduri, avize conforme și autorizaţia de construire/ desfiinţare.
5.3.Cheltuieli diverse și neprevăzute - se consideră eligibile dacă sunt detaliate corespunzător prin documente justificative și doar în limita a 10% din valoarea eligibilă a cheltuielilor cuprinse la Cap. 1, 2 si 4. "Cheltuieli pentru investiția de bază", punctul 4.1. "Construcții și instalații". Cheltuielile diverse și neprevăzute vor fi folosite în conformitate cu legislația în domeniul achizițiilor publice ce face referire la modificările contractuale apărute în timpul execuției.
5.4.Cheltuieli pentru informare și publicitate Activitățile obligatorii de comunicare și vizibilitate aferente proiectului vor fi în conformitate cu prevederile contractului de finanţare în limita a 7.500 lei fără TVA.
6.Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste
6.1.Pregătirea personalului de exploatare - Cuprinde cheltuielile necesare instruirii/școlarizării personalului în vederea utilizării corecte și eficiente a utilajelor și tehnologiilor.
6.2.Probe tehnologice și teste – Cuprinde cheltuielile aferente execuției probelor/încercărilor, prevăzute în proiect, rodajelor, expertizelor la recepție, omologărilor.
7. Cheltuieli cu activități specifice priorității de investiție
7.1.Cheltuieli cu activități de certificare/recertificare a produselor, serviciilor, proceselor
7.2.Cheltuieli cu activități de certificare/recertificare a sistemelor de management
7.3.Cheltuieli cu activități de internaționalizare – se includ cheltuielile cu participarea, la nivel internațional, la târguri, misiuni comerciale, expoziții, în calitate de expozant, inclusiv cheltuielile cu activitățile de marketing generate de participarea solicitantului de finanțare, în calitate de expozant, la nivel național și/sau extern, la târguri, expoziții internaționale:
• taxa de participare;
• închirierea standului;
• transportul și cazarea personalului pe perioada evenimentului;
• transportul și depozitarea mostrelor și materialelor promoționale;
7.4.Cheltuieli cu adaptarea proceselor tehnologice de producție la sistemele de certificare şi standardizare specifice piețelor de export;
Cheltuieli neeligibile:
• categoriile de cheltuieli prevăzute la art.10 din H.G.nr. 873/06.07.2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operațiunilor finanțate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune și Fondul pentru o tranziție justă, printre care se includ și următoarele: - cheltuielile prevăzute la art. 64 din Regulamentul (UE) 2021/1.060; - costuri privind relocarea potrivit art. 66 din Regulamentul (UE) 2021/1.060; - cheltuielile excluse de la finanțare potrivit art. 7 alin. (1), (4) și (5) din Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune;
• cheltuielile privind achiziția de echipamente second-hand;
•cheltuielile aferente investițiilor legate de producţia, prelucrarea, transportul, distribuţia, stocarea sau arderea combustibililor fosili nu sunt considerate cheltuieli eligibile în cadrul acestui apel. Acest lucru se aplică, printre altele, achiziției de utilaje mobile non rutiere de tipul: excavatoare, buldozere, încărcătoare frontale, utilaje de compactare, gredere, motostivuitoare, macarale, nacele montate pe autoșasiu, care de televiziune, ambulanțe și a alte utilaje autopropulsate de motoare care folosesc arderea combustibililor fosili, precum și alte echipamente care folosesc pentru funcționare arderea combustibililor fosili, înmatriculabile sau neînmatriculabile.
• achiziționarea de terenuri și imobile;
• amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj;
• cheltuielile efectuate peste plafoanele specifice stabilite sau excluse de la finanțare prin ghidul solicitantului;
• cheltuieli efectuate înainte de 01.01.2021 în conformitate cu prevederile art. 65 alin (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
• cheltuielile realizate în cadrul operațiunilor care intră sub incidența prevederilor art. 63 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
• cheltuielile aferente operațiunilor care fac obiectul uneia dintre situațiile prevăzute la art. 65 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, care afectează caracterul durabil al operațiunilor, devin neeligibile, proporțional cu perioada de neconformitate;
• contribuția în natură;
• cheltuielile privind costurile operaționale, de funcționare și întreținere a obiectivelor finanțate prin proiect;
• cheltuielile privind costuri administrative;
• cheltuielile de personal;
• cheltuieli cu amortizarea;
• cheltuieli cu leasingul;
• cheltuieli pentru relocare;
• valoarea TVA aferentă cheltuielilor neeligibile și valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile care a fost sau care va fi solicitată la rambursare conform legislației naționale în domeniul fiscal;
• cheltuieli aferente procurării obiectelor de inventar;
• în plus față de prevederea art.10 din HG 873/2022, în cadrul acestui apel nu sunt eligibile cheltuielile cu achiziționarea autovehiculelor și a mijloacelor de transport, așa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. "Mijloace de transport" din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se dorește realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. "Utilaje și instalații de transportat și ridicat"
• cheltuielile excluse de la finanţare de autorităţile de management prin ghidul solicitantului, în aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. f), corespunzător specificului programului şi particularităţilor operaţiunilor; • cheltuielile pentru activitati cu produse cu caracter erotic sau obscen, jocuri de noroc, precum si cele care contravin bunelor moravuri, ordinii publice si/sau prevederilor legale in vigoare;
• cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și psihologică;
• sistemele de minare/stocare pentru criptomonede, tabletele si telefoanele mobile.
Cum să accesezi fondurile
Pentru a aplica cu succes la acest apel de proiecte, este esențial să colaborezi cu experți în fonduri nerambursabile, care te pot ghida pe tot parcursul procesului. De la redactarea planului de afaceri până la obținerea autorizațiilor necesare, consultanța profesională îți va maximiza șansele de reușită.
Aduceți afacerea dvs. la următorul nivel accesând fonduri nerambursabile.
Doriți să accesați fonduri nerambursabile și să obțineți mai multe informații? Nu ezitați să luați legătura cu unul dintre experții noștri pentru a vă ghida pas cu pas în procesul următor.